Najčastejšie chyby pri montáži svetiel

Najčastejšie chyby pri montáži svetiel

Najčastejšie chyby pri montáži svetiel:

·         Zlé uloženie kabeláže

·         Napojenie priamo na svetlá bez použitia osobitnej kabeláže

·         Poddimenzovaný držiak

·         Použitie nesprávnej poistky

 

Použitie správnej poistky:

·         Použitie správnej poistky – teda jej kapacity je veľmi dôležité

·         Určenie správnej kapacity poistky sa vypočíta vzorcom W:V=A

W [watt]

V [volt]

A [ampér]

Príklad:

Ak sa 160W svetlo (napr. LED svetelná rampa) montuje do vozidla, ktoré používa 12V akumulátor (osobné auto), použijeme vzorec na výpočet poistky:

W:V=A

160:12= 13,33

Použijeme teda 15A poistku (necháva sa menšia rezerva)

 

Nesprávna montáž svetla

 

·         Pri montáži svetla na vozidlo, si musíme uvedomiť, že vozidlo ktoré ide po vozovke väčšou rýchlosťou, tým je väčší odpor vzduchu a tomu treba prispôsobiť uchytenie svetla aby nedošlo k uvoľneniu svetla /napr. LED rampy/ a následnej nehode, alebo ublíženiu na zdraví.

·         Svetlo nestačí uchytiť len o plastovú časť vozidla (napr. nárazník vozidla), ale treba svetlo pripevniť o pevnú časť vozidla – najlepšie kovovú časť vozidla.

 

K montáži svietidla odporúčame dokúpiť kabeláž. Kabeláž obsahuje všetko potrebné k montáži elektriky – to je poistka, relé aj prepínač. Výhodou takejto kabeláže je že je už zapojená a predpripravená na montáž. Zapájajú sa len 2 kontakty na batériu + a -, a 2 kontakty – prípadne konektor na svietidlo.

S takouto kabelážou zvládne zapojiť svetlo aj človek ktorý sa nerozumie do elektriky.

 

Uloženie kabeláže

 

Kabeláž je najlepšie ťahať od zdroja napájania (to sa odporúča od batérie vozidla), poistkové púzdro sa dáva čo najbližšie k batérii na + kontakt, - kontakt môžeme pripojiť na druhý pól batérie, alebo na kovovú časť vozidla. Ďalšou časťou kabeláže sa pokračuje k svietidlu. Kabeláž je najlepšie ťahať popri originálnej kabeláži (odporúčame ju prichytávať elektrikárskymi páskami, alebo izolačnou páskou) treba dávať pozor na ostré hrany pri ktorých by po čase mohlo dôjsť k predratiu izolácie a následnému skratu! Nakoniec sa do interiéru potiahne prepínač ktorým to všetko ovládame. Medzi motorom a interiérom vozidla sú gumové priechodky cez ktoré môžeme pretiahnuť kábel od prepínača dnu do vozidla (ak neviete nájsť žiadnu prechodku stačí sledovať káblový zväzok – zvyčajne ten najhrubší). Po umiestnení prepínača stačí založiť poistku a odskúšať (poistka sa zakladá ako posledná, keď už je všetko hotové).

Leave a Reply